Cara Memilih Baju Agar Kelihatan Kurus dan Langsing

Posted by Azreen Rosli on

Berikut ialah tips berpakaian bagi wanita supaya kelihatan kurus dan langsing:

1. Kenali bentuk tubuhmu
Pertama sekali kenali bentuk tubuh badan kita terlebih dahulu. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, baca artikel kami mengenai bentuk – bentuk tubuh manusia di artikel ini http://bit.ly/2im59jq Setelah mengetahui bentuk tubuh, proses memilih baju yang sesuai akan menjadi lebih mudah.

2. Hindari pakaian yang terlampau longgar dan besar
Banyak wanita melakukan kesalahan yang sama iaitu menggunakan pakaian longgar untuk menutupi bentuk tubuhnya. Sebagai wanita muslimah kita digalakkan berpakaian longgar tetapi jika terlampau longgar dan besar ia akan membuatkan kita semakin kelihatan besar atau gemuk. Sebaiknya pilihlah dan gunakan pakaian yang sesuai dengan bentuk tubuh anda. Hindarilah menggunakan pakaian lurus dan menggelembung yang tentu akan membuat anda kelihatan semakin besar.

3. Pilih warna yang tepat
Warna sangat berpengaruh dalam pemilihan pakaian yang akan kita gunakan. Walaupun banyak wanita memilih untuk menggunakan warna hitam agar kelihatan kurus dan langsing namun ia tidak bererti kita harus sentiasa memilih pakaian berwarna hitam dan tidak berani memakai pakaian berwarna. Pakaian dengan rona warna yang gelap seperti biru tua, coklat gelap, ungu tua, kelabu dan sebagainya adalah alternatif warna selain hitam yang sesuai dipakai oleh wanita  yang memiliki tubuh gemuk. Sebelum memilih warna untuk pakaian yang akan kamu gunakan, perhatikanlah terlebih dahulu warna kulit, rambut, dan mata yang kamu miliki untuk mendapatkan warna yang sesuai.

4. Pilih corak baju yang kecil
Jika anda adalah wanita yang suka menggunakan pakaian dengan corak yang banyak dan terlalu besar, lebih baik anda menguranginya. Menggunakan pakaian yang memiliki corak terlalu banyak akan membuat tubuh badan kita semakin kelihatan besar dan penuh. Sebagai penyelesaian, gunakan aksesori untuk mempermanis penampilan anda seperti rantai dan gelang atau aksesori lain yang ringkas dan elegan.
   
5. Pilih fabrik yang tidak berkilap
Pilih bahan baju yang sedap dipakai di badan dan cantik di mata, misalnya linen dan cotton. Hindari kain melambai dan berkilat. Ini akan memantulkan cahaya dan membuat anda kelihatan lebih besar.

6. Pilih pakaian yang memanjang ke bawah
Baju dengan gaya yang memanjang ke bawah membuat anda kelihatan lebih kurus dan langsing. Contohnya baju seperti blazer, cardigan dan tunik.

Ok cukup setakat ini sahaja. Moga maklumat ini sedikit sebanyak membantu anda dalam memilih pakaian.

0 comments

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published