13 Tips Berpakaian Bagi Wanita Berpostur Pendek Bahagian 1

Posted by Taslimah Rahman on

Sebagai orang Asia pada umumnya, tentu sangat wajar bila kita memiliki postur tubuh yang pendek. Oleh itu, kita perlu menjadikan bentuk postur yang kurang menguntungkan ini agar tetap terlihat bagus, bukannya malah memakai style yang akan membuat kita semakin terlihat pendek. Adakah anda salah seorang yang mempunyai masalah seperti ini?

Dalam blog ni, Miss D akan menceritakan cara mengenakan pakaian yang sesuai untuk postur tubuh pendek. Oleh itu penting kita mesti tahu memilih warna sampai style apa yang perlu dihindari. Miss D harap tips-tips yang Miss D kasi ni, anda yang berpostur pendek dapat tampil lebih percaya diri tiap saat. Tak sabar kan? 

Jom skroll bawa

1. Memakai warna monokrom

Aoki dress - Emma Rachman (RM189)

Mengenakan satu warna saja dari kepala sampai kaki dapat membantu menciptakan kesan memanjang dan akan memberikan ilusi postur tubuh yang tinggi. Sedangkan memakai terlalu banyak warna yang berbeza dapat memecah kesan panjang tersebut.

 

2. High-heels

Memakai high heels tentunya cara paling terbukti dalam menyamarkan postur tubuh yang pendek. Memakai High Heels beberapa centi akan membuat Anda lebih tinggi secara fizikal, posisi bahu dan wajah Anda akan sejajar dengan orang yang benar-benar bertubuh tinggi. Jika Anda tidak terbiasa dengan stileto maka wedges juga dapat menjadi pilihan alternatif. 

3. Gunakan style high-waist 

 Carmen top - Azreenville (RM209)

Membuat ilusi/kesan postur menjadi lebih tinggi adalah tentang "proportion". Menggunakan seluar jeans, skirt bermodel high waisted akan membuat kesan pinggang lebih diatas dan menciptakan ilusi optik bahwa diri Anda memiliki tubuh yang lebih tinggi dibanding yag sebenarnya.

4. Maxi dress

Wild dress - Qyarayounaz RM270

Maxi dress seringkali dihindari oleh para wanita bertubuh pendek, tetapi jika motif maxi dress Anda tepat maka maxi dress akan membuat tubuh terlihat tinggi seperti foto diatas. Maxi dress berwarna monokrom dan panjang dari leher sampai ke bawah akan memberikan ilusi tinggi.

5. Gaun dan skirt pendek

Mini Shirt dan gaun serta beragam pilihan kasut tinggi merupakan gaya yang stylo untuk pemilik kaki jenjang. Namun bagi wanita berpostur pendek, Anda akan lebih aman memakai skirt atau gaun dengan panjang tepat di atas lutut.

Amacam? Ada tak info-info berguna yang akak-akak dan adik-adik di luar sana dapat? kalau iya jangan lupa komen, share dan like ya. Nanti miss D akan update bahagian kedua pula. 

0 comments

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published